کم شنوایی فرکانس بالا چیست؟

این روزها یکی از بیماری‌های شایع گوش، کم شنوایی فرکانس بالا است. متاسفانه هیچ بازه سنی مشخصی ندارد و در هر سنی ممکن است برای افراد مختلف رخ بدهد. با توجه به اینکه این بیماری غیرقابل برگشت است، بهتر است قبل از درگیر شدن با آن به فکر پیشگیری باشید. برای همین ما می‌خواهیم در این مقاله توضیحاتی را درباره‌ی این بیماری در اختیار شما قرار دهیم، تا با آگاهی بیشتری با آن مواجه شوید.

کم شنوایی فرکانس بالا

کم شنوایی فرکانس بالا به معنی دشواری درک صداهای بلند است. این بیماری در هر سنی ممکن است اتفاق بیافتد، اما در بزرگسالان و افراد مسن مبتلا به کم شنوایی و همچنین افرادی که در معرض صداهای بلند قرار دارند، شایع است. توجه به بیماری کم شنوایی فرکانس بالا بسیار مهم است زیرا اثرات آن بسیار فراتر از تلاش برای شنیدن است. اگر کودکان دچار کم شنوایی با فرکانس بالا شوند، می‌تواند مانع پیشرفت در گفتار و زبان آنها شود و بر توانایی آنها در مدرسه تأثیر بگذارد. در بزرگسالان مسن‌تر، کم شنوایی درمان نشده با خطر بالاتر کاهش شناختی، انزوای اجتماعی، افسردگی و غیره همراه است.

کم شنوایی فرکانس بالا چه علائمی دارد؟

هنگام گوش دادن به صحبت کردن افراد، ممکن است شما با شنیدن حروف خاص (مانند s یا f) که با سرعت بالاتر صحبت می‌شوند، آنها را به خوبی متوجه نشوید. ممکن است در زمان گفتگو به خصوص هنگام استفاده از تلفن، تماشای تلویزیون یا در شرایط پر سر و صدا برخی از چیزها را تشخیص ندهید. افراد مبتلا به این نوع کم شنوایی اغلب می‌گویند احساس می‌کنند می‌توانند بشنوند، اما درک نمی‌کنند. همچنین ممکن است شنیدن صدای زنان و کودکان و همچنین صدای آواز پرندگان یا صدای بوق دستگاه، سخت‌تر باشد. معمولا تشخیص کم شنوایی فرکانس بالا پس از تست شنوایی در یک اتاق تحت درمان با صدا در کلینیک شنوایی انجام می‌شود. یک متخصص شنوایی معمولاً آزمایش را انجام می‌دهد. نتایج در یک audiogram ترسیم شده است. اگر فردی دچار کم شنوایی با فرکانس بالا باشد، صوتی با شیب به سمت راست نشان می‌دهد که فرد در شنیدن فرکانس بین 2000 تا 8000 هرتز مشکل دارد. ممکن است فرد دچار کم شنوایی خفیف، متوسط​​، نسبتاً شدید، شدید یا عمیق شود.

چرا به کم شنوایی فرکانس بالا مبتلا می شویم؟

افراد در هر سنی ممکن است تحت تأثیر کم شنوایی فرکانس بالا قرار گیرند و دلایل ایجاد آن به همان اندازه متفاوت است. بنابراین به برخی از دلایل کم شنوایی با فرکانس بالا اشاره می‌کنیم:

بیماری‌ها

برخی از بیماری‌ها که گوش داخلی را تحت تأثیر قرار می‌دهد، اغلب بین سنین 30-50 سالگی رخ می‌دهد و ممکن است شامل نوسانات کم شنوایی، سوت کشیدن گوش و سردرد یا سرگیجه شدید باشد. اما در موارد شدید، به طور معمول باعث کم شنوایی با فرکانس پایین می‌شود.

سروصدا (نویز)

میلیون‌ها آمریکایی به دلیل کم شنوایی ناشی از سر و صدا، آسیب شنوایی دارند. این آسیب ممکن است در نتیجه تماس یکبار با صدای بلند مانند شلیک گلوله یا انفجار رخ دهد و یا در طول زمان با قرار گرفتن در معرض مداوم در برابر صدای بلندتر از 85 دسی بل ممکن است اتفاق بیفتد.

سالخوردگی

از آنجا که این روند آهسته‌ای است که معمولاً هر دو گوش را به یک اندازه تحت تأثیر قرار می‌دهد، اغلب توجه به آن دشوار است. یکی از اولین نشانه‌ها این مشکل در افراد سالخورده، دشواری گفتار در محیط‌های پر سر و صدا است.

داروها

برخی از انواع داروها سمی باشند، به معنای مضر بودن برای سلامتی شنوایی شما هستند. برخی از داروهای رایج ototoxic شامل سالیسیلات (آسپیرین) در مقادیر زیاد، داروهای مورد استفاده در درمان‌های شیمی درمانی و آنتی بیوتیک‌های آمینوگلیکوزید است.

ژنتیک

سابقه خانوادگی خود را بررسی کنید. اگر بستگان شما دچار کم شنوایی فرکانس بالا هستند، ممکن است از نظر ژنتیکی مستعد ابتلا به آن باشید.

آیا کم شنوایی فرکانس بالا درمان می شود؟

کم شنوایی با فرکانس بالا معمولاً غیر قابل برگشت است. اما خوشبختانه، سمعک‌ها برای این نوع کم شنوایی بسیار خوب عمل می‌کنند. به طور معمول، بهترین نوع سمعک برای کم شنوایی فرکانس بالا، چیزی است که به عنوان گیرنده در گوش شناخته می‌شود (RITE) که در مجرای گوش قرار دارد. بنابراین صداهای با فرکانس پایین که هنوز به طور طبیعی می‌شنوید را خفه نمی‌کند. این سمعک‌ها فقط برای تقویت صداهایی که توانایی شنیدن آنها را ندارید، مناسب هستند.

کم شنوایی فرکانس بالا قابل برگشت نیست، اما در بعضی موارد قابل پیشگیری است. یکی از بهترین روش‌های پیشگیری، قرار نگرفتن در یک محیط پر سروصدا است که صدایی بلندتر از 85 دسی بل دارد. در صورتی که احساس می‌کنید در شنوایی شما مشکلی وجود دارد و علائم ذکر شده را دارید، بهتر است برای اطمینان خاطر به پزشک متخصص مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلینیک شنوایی دکتر سمعک