آیا استرس باعث ایجاد کم شنوایی در فرد می شود؟

قبول داشته باشیم یا نه استرس نقش مفیدی در زندگی دارد .تا آنجا که می توان گفت حیات گونه ها به چگونگی مواجهه آنها با عوامل استرس زا بستگی دارد. استرس می تواند به ما بگوید که کی باید از موقعیت خطر فرار کنیم  و یا چه زمانی به آدرنالین بیشتری برای زنده ماندن نیاز داریم. استرس زمانی ناسالم می شود که بدن هرروز در معرض آن قرار داشته باشد.نگرانی دایمی در مورد شغل، فرزندان،مخارج و در آمد و سایر موارد می تواند ایجاد استرس مزمن کند.

بر طبق نظر national institute of mental health استرس طولانی مدت برای سلامتی  مخرب است. در هنگام مواجهه با استرس ناگهانی ، افزایش ترشح  آدرنالین ریتم تنفس را افزایش داده و اکسیژن را به سمت عضلات هدایت می کند که این باعث می شود که شما بتوانید واکنش نشان دهید.ترشح طولانی مدت این هورمون، ایمنی  ، گوارش  وخواب را برهم می زند. وقتی شخص مداوم در معرض استرس باشد ، بدن محرک خوبی برای بازگشت به مرحله نرمال پیدا نخواهد کرد که این زمانیست که استرس ایجاد تخریب می کند . و منجر به مشکلات جدی برای سلامت مانند بیماری های قلبی، فشار خون بالا، دیابت و بیماری های دیگر می شود.

استرس مزمن چگونه باعث کم شنوایی می شود؟

هرچیزی که باعث ایجاد وقفه در گردش خون می شود (بیماری قلبی، دیابت،سیگار کشیدن، ) استرس نیز باعث ایجاد کم شنوایی می شود  . اول به این دلیل که سلولهای حساسه کوچک حلزون  بسیار به گردش مناسب جریان خون برای انجام کارهای ظریفی مانند تبدیل صدا به سیگنال الکتریکی ای که برای مغز قابل استفاده باشد تیازمندند. هرکدام از این سلولهای حساسه مسئول ترجمه فرکانس خاصی از صدا هستند، بنابراین وقتی آسیب می بینند یا از بین می روند توانایی ارسال پیام به مغز تحت تاثیر قرار می گیرد. کم شنوایی ای که در نتیجه آسیب به این سلولهای حساسه شنوایی رخ می دهد”کم شنوایی حسی عصبی” نامیده می شود.

اختلال در جریان خون مناسب می تواند  وزوز گوش ضربانی نیز ایجاد کند.بیماری ای که افرادی که از آن رنج میبرند معمولا بیان می کنند که یک سوت ریتمیک پالسی در گوش احساس می کنند که به صورت ضربه و یا تخلیه هوا در هنگام نفس کشیدن خود را نشان می دهد. یکی از دلایل ایجاد وزوز ضربانی فشار خون بالا است که معمولا به دلیل استرس ایجاد شده است.

اگرچه کم شنوایی حسی عصبی ایجاد شده در اغلب موارد برگشت پذیر نیست، کاهش میزان استرس در زندگی میتواند از ایجاد کم شنوایی بیشتر ناشی از گردش خون نامناسب جلوگیری کند.

5 نکته برای کاهش استرس

به خودتان زنگ تفریح بدهید: حتی بیست دقیقه دوری از عوامل ایجاد کننده استرس می تواند باعث بهبود شرایط شود

ورزش: تنها بیست دقیقه ورزش روزانه برای روح و جسم مناسب است

خندیدن: حرکت آن عضلات مربوط به خنده می تواند سیگنال شادی به مغز ارسال کند و موجب کاهش استرس شود.

کمک گرفتن از دیگران: با افرادی که شما را درک می کنند و فیدبک مثبت برای شما ایجاد می کنند صحبت کنید و در ارتباط باشید.

مدیتیشن: مانند ورزش، مدیتیشن به مغز و بدن برای راحتی و تمرکز کمک می کند.

هرگاه در زندگی با استرس طولانی مدت مواجهه بودید و در عین حال احساس کردید صحبت های دیگران را به خوبی نمی شنوید سریعا به مراکز  شنوایی شناسی مراجعه کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلینیک شنوایی دکتر سمعک