سمعک ها در وهله اول برای بهبود شنوایی و درک گفتار افرادی که دچار کم شنوایی در اثر آسیب به سلول های حسی کوچکی که در گوش داخلی به نام سلول های مویی هستند مفیداند . این حالت از دست دادن شنوایی را اصطلاحا، کاهش شنوایی حسی-عصبی می گویند. این آسیب می تواند در نتیجه بروز بیماری، افزایش سن یا آسیب ناشی از صداها یا مصرف داروهای به خصوصی به وجود آمده باشد.

سمعک ارتعاشات صدای ورودی به گوش را تقویت می کند. سلول های مویی باقی مانده ارتعاشات قوی تر را تشخیص داده و آن ها را به سیگنال های عصبی تبدیل کرده که به مغز منتقل می شوند. هر چه میزان آسیب  به سلول های مویی افراد شدید تر باشد، شدت کاهش شنوایی نیز بیش تر بوده و در نتیجه به قدرت بیشتر سمعک نیاز است تا بتواند تفاوت مورد نیاز را ایجاد کند. با این حال، محدودیت های عملکردی مربوط به میزان تقویت صدا و قدرتی که یک سمعک ارائه می دهد نیز وجود دارد. علاوه بر این، اگر که گوش داخلی آسیب بسیار بالایی دیده باشد، حتی ارتعاشات بسیار بزرگ نیز قابل تبدیل به سیگنال های عصبی نخواهند بود. در این موقعیت، سمعک کارایی زیادی ندارد و ناکارامد است.

در صورتی که فکر می کنید شنواییتان کم شده و می توانید از سمعک بهره ببرید، به پزشک خود مراجعه کنید، او ممکن است شما را به یک شنوایی شناس ارجاع دهد. یک متخصص گوش و حلق و بینی پزشکی است که متخصص در بررسی اختلالات گوش، بینی و حلق است و دلایل کم شنوایی شما را بررسی خواهد کرد. متخصص شنوایی شناس ، یک متخصص سلامتی شنوایی است که کم شنوایی را تشخیص داده  و با انجام آزمون شنوایی نوع و میزان کم شنوایی را نیز مشخص می نماید.

  • انباشته شدن جرم درگوش
  • عدم جاگذاری صحيح قالب يا سمعک در گوش
  • ايجاد ترک يا شكاف در قالب گوش
  • تغيير در ميزان كم شنوايی و نياز به تنظيم مجدد سمعک

سمعک بر اساس میزان مشکل فرد و اولویت های وی انتخاب می شود. تا پیش از انجام کامل آزمایش شنوایی توسط شنوایی شناس و بررسی‌های کامل فرد نمی‌ توان گفت که لزوماً سمعک گران قیمت تر برای وی مناسب است یا خیر. اگر بر اساس آزمون های انجام شده، فرد نیازمند الگوی تقویتی خاصی باشد مسلماً سمعک گران تر کارایی بهتری برای وی خواهد داشت. ممکن است به دلیل شغل خاص نیاز به استفاده از تکنولوژی خاص مانند وایرلس یا وسایل جانبی مخصوص باشد که در این صورت می‌ توان گفت که محصول گران تر انتخاب بهتری خواهد بود و می تواند نیازهای خاص متناسب با کم شنوایی کاربر را پوشش دهد.

وزوز واژه ای است برای تعريف صدای درک شده توسط فرد بدون وجود محرک صوتی در محيط، يعنی فرد در گوش يا سر صدايی شبيه زنگ،سوت، باد ،همهمه و….را حس می كند بدون اينكه چنين صدايی در محيط وجود داشته باشد. وزوز امکان دارد منقطع يا ممتد باشد. به صورت تک صدا يا مجموعه ای از چند صدا شنيده شود و شدت آن كم باشد يا بسيار شدیدبه هر حال وزوز نوعی بيماری محسوب نمی شود اما يک نوع علامت هشدار دهنده می باشد كه برای ارزيابی بيشتر و همچنین مشاوره لازم است به پزشک مراجعه شود.

فاکتور ها و عوامل متفاوتی در تعیین قیمت یک سمعک موثر می باشد و قیمت سمعک به نوع سیستم آن شامل انواع آنالوگ ، دیجیتال ، هوشمند وWIRELESS بستگی دارد . علاوه بر آن تکنولوژی های به کار رفته در انواع سمعک دیجیتال و هوشمند ،تعداد کانال های پردازش سیگنال در هر کدام ، امکانات شناسایی و تطابق با شرایط محیط در انواع هوشمند و یا قابلیت ارتباطWIRELESS با سیستم های مختلف صوتی و تصویری در انواع سمعکWIRELESS ، نیز در میزان قیمت سمعک نقش به سزایی را ایفا می کنند.

منظور از محدوده شنوايی، محدوده فركانس های قابل شنيدن توسط انسان می باشد. محدوده فركانس شنوايی انسان بين 20 تا 20.000 هرتز است. با وجود تفاوت های فردی به ويژه در فركانس های بالا كاهش تدريجی محدوده شنوايی با افزايش سن طبيعی محسوب می گردد.

جهت دریافت هرگونه مشاوره، نوبت جهت معاینه و خرید سمعک با ما تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱-۲۶۶۵۴۴۰۹

 
ماموریت ما در کلینیک شنوایی دکتر سمعک ارائه خدمات تخصصی شنوایی جهت رضایتمندی شما عزیزان است. کلینیک دکتر سمعک با کادری مجرب متشکل از متخصصین گوش و حلق و بینی و کارشناسان زبده شنوایی همواره کوشیده است تا بهترین خدمات را به شما عزیزان ارائه دهد.

لینک های مفید

همراه ما باشید!

ارتباط با ما

تهران . سعادت آباد . میدان کاج . مجتمع تجاری سروستان . طبقه سوم . واحد 306

021-88871014

09203719756

کلینیک شنوایی دکتر سمعک